FÖRETAGARE FÖR EN DAG.

Så fort man kan pusta ut och bocka av saker som äntligen är förbi, dyker det plötsligt upp nya, galna grejer häruppe. Och det är väl det som är det roliga. Förrutom provet i projektledning nästa vecka har vi även redovisning utav ett projekt vi gjort tidigare på tisdag, engelskainlämning på torsdagen, julskyltning måndagen efter, vernissage med egen produkt och redovisning för tvårona om "jag-är-skyltdockan"-projektet vi gjorde tidigare, samma vecka. Min kalender skriker.
 
Icke att förglömma FFED (företagare för en dag) som gick av stapeln idag. Tror vi alla kom helt ovetandes till klassrummet imorse om vad som väntade oss dagen i all ära, samt morgondagen. I grupp om 5-6 personer skulle vi, inom 45minuter, förvandla klassrummet till en "marknad". Där varje grupp skulle tillverka en produkt vi senare skulle försöka "sälja" till våra mentorer, Lasse & Gordon.
 
Vi brainstormade snabbt, kollade efter vad vi hade och vipps, tackvare två stolsdynor i fusk-fårskinn som låg skräpandes i min bil, hade vi plötsligt en ide. Nu skulle vi sälja. Så, 45 minuter senare hade vår dekosal förvandlats till en mini-galleria med alla olika sorters produkter. Här handlade det om att "sälja sig" och få Lasse & Gordon att välja just vår produkt. Såhär såg det ut.. (mobilkamera)
(Bjuder på den här)
 
Man kunde även köpa cake pops & en present-app till mobilen..
 
Få healing (bästa montern) och putsade skor...
 
Tro det eller ej, men VI VANN. Dock var detta var bara en "för-övning" till vad vi senare skulle göra. Efter lunch var det allvar, då skulle vi i samma grupper, komma på ytterligare en ide vi imorgon (fredag) skall kunna sälja under 4 timmar, runt om i dalarna.
 
Vi ska mellan 10-14 imorgon:
  • Sälja något vi köpt (som vi utvecklat vidare) eller...
  • Sälja något vi tillverkat
  • Uppträda
  • Lära ut något
  • Jobba ex. hushållsnära tjänster
 
Med andra ord, göra något vi kan tjäna pengar på. Vi spånade givetvis vidare på Dalastjärten, men då vi enbart fick använda oss utav 50kr/person (vilket skall redovisas) fick vi bortse från den. Istället bestämde vi oss för att fortsätta köra "dala-spåret" och tillverka dalahästar i filt, med äkta kurbits-band i snygg förpackning, som julpynt inför julen. Imorgon står vi i Rättvik och säljer våra produkter. Så galet kul.
 
 
Vi har under hela eftermiddagen producerat och äntligen är vi klara inför morgondagen. Lasse berättade för oss idag att gruppen som tjänat mest genom åren i detta projekt, med samma förutsättningar som vi, cashade in 16.000kr på fyra timmar. Han ville givetvis inte berätta vad dem hade för produkt förens imorgon när vi kommer tillbaka på eftermiddagen. MEN SEXTONTUSENKRONOR!! Wish us luck.
 
Så, vårt andra projekt idag såg ut såhär..
Jag älskar dalarna. Jag älakar dalahästar. Jag älskar kurbits. Jag älskar att pyssla. Jag älskar skolan. Jag älskar att jag valt rätt utbildning. Jag älskar mitt liv här uppe. Jag älskar att jag tog steget...
 
Fortsättning följer, imorgon gäller det, puss.
 
 
 
 


Postat av: sara

hej! jag hittade din blogg genom nätet. jag fundera på att söka till vm med start 2014. jag undrar om det är svårt att komma in? vad är det som dom går efter? skulle va jättekul om du kunde berätta lite hur ansökningen gick till samt om det var svårt.

hoppas du kan ge mig ge mig svart :)

mvh sara

2013-12-16 @ 17:31:08

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0


Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!